|   Echipa   |   SFB în Media   |   Contact   |  
 |   Donează online   |   Directionează 2%   |

365 pentru EDUCAȚIE

Un altfel de curs

Experiență mea de profesor în cadrul Facultății de Psihologie a Universității Ecologice s-a schimbat radical începând cu anul 2013, când am decis să organizez cursul de Metodologia cercetării în psihologie într-un nou mod, care să simt că mă împlinește că profesor. Am decis să ignor mema colectivă care spune că elevii nu mai învață, că vremurile s-au schimbat și că noi, ca profesori, nu mai putem avea exigențe atât de mari… Am ales să fac ceea ce simt să fac, și am obținut acordul conducerii facultății pentru nouă organizare a informațiilor și a interacțiunilor cu studenții: organizarea cursului și a seminariilor în aceeași zi; stabilirea unei prezente de minim 75% la toate activitățile; introducerea a 5 lucrări practice pe parcursul anului.

Modalitatea de evaluare finală din primul an a fost prin examinare orală, dar ulterior am ales ca studenții să prezinte la final o prezentare în PowerPoint pe o temă din psihologia pozitivă, care împreună cu cele 5 lucrări practice le asigura notă 8. Pentru cei care doresc nota 10, studenții răspund oral la 3 întrebări, selectate din cele existente în manual la fiecare temă.

După primul an, am elaborat manualul după o serie de discuții cu studenții. Principala problema cu vechiul format era volumul mare de informații, astfel că l-am redus, și am inclus în manual doar ideile esențiale, descrise într-un scurt paragraf. O parte dintre rezumate au fost făcute chiar de studenți, în baza bibliografiei, astfel că am putut avea un reper despre câtă informație e nevoie și ce idei merită să fie reținute. La final, șefa de an de la învățământ cu frecvență redusă s-a implicat și a corectat manualul. EI sunt oamenii: Irina Anghel, Cristina Ginghină, Irene Ionescu, Roxana Mihăilescu, Irina Baciu, Mihaela Preda.

Am schimbat și modalitatea de interacțiune cu studenții. Nu mai explic la curs decât informațiile esențiale din fiecare tema, și avem mult timp pentru discuții despre conștientizare și dezvoltare personală. Discutăm despre noi, și despre cum gândim; și că să meargă bine discuțiile, am elaborat câteva recomandări pentru dezbaterile științifice. Câteva dintre ele:

– Ascultati opinia și perspectiva celui care vorbește. Gândiți-vă la ce a spus, și apoi contra-argumentați sau oferiți feedback / opinia personală asupra temei discutate. Nu reacționați imediat, ascultați ce are de spus colegul dvs. și apoi spuneți-vă opinia.

– Alegeți cuvintele cu grijă, fiți atenți la ticurile verbale și evitați-le, folosiți fraze și propoziții la obiect, fără a înflori situația și fără a devia semnificativ de la tema discutată. Persoanele cu IQ ridicat dar cu EQ scăzut vor tinde să acapareze discuțiile cu propriile opinii!

– Puneți întrebări colegilor, nu faceți afirmații categorice de genul „Greșești/Nu ai dreptate”, fără a oferi motivul acestui punct de vedere. – În general e de preferat să folosiți expresia „Din punctul meu de vedere ce spui tu nu este corect, pentru că….”

– La închiderea dezbaterilor, fiți atenți la emoțiile cu care plecați. Dacă conștientizați că aveți resentimente față de vreun coleg, echilibrați-vă emoțiile!

Ceva neașteptat a mai contat însă: avem cursurile în clădirea Universității Ecologice din Centrul Vechi, și de multe ori luăm masa de prânz împreună la o terasă. Nu-i rău deloc.

Îmi place să cred că împreună cu fiecare profesor care își urmează calea personală, fără să aștepte o schimbare colectivă, ceva se schimbă în România.

Leave a Reply