|   Echipa   |   SFB în Media   |   Contact   |  
 |   Donează online   |   Directionează 2%   |

365 pentru EDUCAȚIE

De ce (mai) merită să citim

Memoria umană utilizează două tipuri de coduri în procesarea informației: codul lexical și codul imagine. Codul lexical permite procesarea informațiilor verbale, scrise, citite. Este o procesare semantică ce permite accesul la semnificație, la conținuturi abstracte. Codul imagine permite procesarea informațiilor de ordin vizual. Este adevărat că memoria imaginilor este prodigioasă. Avem în memorie o cantitate impresionantă de imagini ale unor locuri, întâmplări, oameni, situații, evenimente. Aceste imagini sunt adesea asociate de afect, de emoții și pot fi declanșate de o emoție, la fel cum pot să resuscite o emoție trecută.

Dacă 400 de ani a dominat „Civilizația Gutenberg” – cartea tipărită, asistăm, în ultima sută de ani, la o revoluție a vizualului prin cinema, televiziune și internet. Încet, încet, resursele digitale le înlocuiesc pe cele tipărite, este mai comod, mai confortabil, preluăm „conserve” semipreparate, un fel de „fast food” intelectual care ne manipulează, ne diminuează capacitatea de a judeca autonom.

Lectura dezvoltă tocmai această autonomie mentală, intelectuală, spirituală. Lectura dezvoltă inteligența, memoria, imaginația. Lectura permite cititorului acea relație intensă cu miezul acțiunii, transpunerea, implicarea, dezvoltarea de judecăți, de evaluări și decizii personale. Lectura antrenează disponibilități intelectuale, dar și afective, imagistice, dar și mnezice. Este modalitatea cea mai bunăă de exercițiu și antrenare a gândirii umane.

Cum să dezvoltăm gustul pentru lectură? În familie, exemplul personal al părinților. Gustul pentru lectură se învață și prin imitație, văzând părinții cu cartea în mână cât mai des. Diminuarea orelor petrecute la televizor și la calculator. La școală, profesorii trebuie să solicite imperativ lecturi, dezbateri pe marginea unor lecturi.

Nu putem să ne opunem evoluției tehnologiei vizualului, dar trebuie să ne preocupe un anumit echilibru al surselor noastre de informare. Antrenarea creierului prin lectură și rezolvare de probleme este șansa noastră de a fi mai sănătoși și mai longevivi, mai inteligenți și mai productivi.

Leave a Reply