|   Echipa   |   SFB în Media   |   Contact   |  
 |   Donează online   |   Directionează 2%   |

365 pentru EDUCAȚIE

Relansarea școlii

Există o măsură simplă, puțin costisitoare, care ar putea avea un efect major asupra învățământului nostru preuniversitar. Ea constă în înființarea Platformei școlare de e-learning și a Bibliotecii școlare virtuale. Această măsură a fost stipulată explicit în articolul 70 din Legea Educației Naționale (LEN), dar, din păcate, a fost ignorată de toate guvernele ce s-au succedat după apariția LEN, în ianuarie 2011. În speranța că prezentarea ei mai detaliată ar putea fi de folos, încerc să explicitez soluția propusă.

Elementul esențial al acesteia vizează crearea obiectelor de învățare multimedia. Fiecare conținut ce trebuie învățat – să zicem, o lecție cum este teorema lui Pitagora – poate fi prezentată în format multimedia. Am avea, mai întâi, o înregistrare video scurtă despre cum anume un profesor excelent predă această lecție. La prezentarea video s-ar putea adăuga elemente de text (definiții, explicații), grafică, animație, exemple de rezolvare, tips-uri, contraexemple, recomandări și resurse adiționale de învățare (link-uri, conținuturi din biblioteci virtuale etc.). Fiecare lecție, de la fiecare disciplină de predare, ar putea  fi convertită într-un astfel de conținut digital multimedia. Aceste conținuturi ar urma să fie puse pe o platformă de învățare online ce ar fi accesibilă tuturor elevilor și cadrelor didactice din țară. Ministerul Educației ar asigura calitatea conținuturilor printr-un sistem de peer-review, realizat de cadre didactice cu excelență în predare. Oricine, elev sau profesor, poate contribui la îmbogățirea și la actualizare acestor conținuturi, doar că aceste contribuții vor fi validate, în prealabil, de specialiști în domeniu. De pildă, asociația profesorilor de matematică propune un colectiv de specialiști care evaluează și validează conținuturile de matematică  create de contributori, după care acestea se integrează în Platforma de e-learning și în Biblioteca școlară virtuală. La clasă, orice profesor poate folosi conținuturile proprii sau conținuturile existente pe platforma de e-learning. Cu maximum 10 milioane de euro, provenind din fonduri europene,  și un efort conjugat, Ministerul Educației ar putea implementa această măsură într-un an de zile. Care ar fi efectele?

  1. Asigurarea unui învățământ compatibil cu mintea generației digitale. Generația digitală, cei care s-au născut și au crescut interacționând permanent cu tehnologiile digitale, au altfel de așteptări, decât cele ale generațiilor tradiționale. Ei așteaptă:
  2. conținuturi multimedia (pentru că orice pagină web, orice joc pe calculator e multimedia); doar textul tipărit și predarea orală nu mai sunt suficiente pentru a stimula învățarea;
  3. acces permanent la conținuturile de învățare multimedia. Vor să poată accesa explicațiile unui profesor bun la fel ca filmele de pe Youtube, oricând, de oriunde;
  4. personalizarea învățării, adică ritm propriu de învățare, ceea ce e posibil dacă au acces virtual permanent, la lecțiile celor mai buni profesori;
  5. medierea digitală a interacțiunilor umane, așa cum succesul rețelelor de socializare o probează în fiecare zi.

Pe scurt, printr-o astfel de măsură, oferim învățarea în formatul în care ei o așteaptă, într-un ritm personalizat, complet democratizat și mediat digital. Să faci școală ignorând experiențele beneficiarilor duce la devalorizarea instituției școlare și la eșec educațional.Conținuturile de învățare multimedia accesibile online nu sunt un panaceu universal pentru problemele educației, dar sunt un pas necesar pentru abordarea lor.

  1. Se promovează un învățământ combinat, față în față și e-learning (adică, blended learning). Numeroase studii au comparat eficiența învățământului tradițional (față în față) cu cel digital (e-learning) și au ajuns la concluzia că cea mai eficientă variantă de învățare este cea de blended learning, o combinație de conținuturi multimedia de învățare accesibile online cu predarea directă la clasă. Profesorul devine tot mai mult un facilitator, un coach care le oferă elevilor suport, resurse, asistență și monitorizarea în realizarea obiectivelor de învățare. Importanța lui nu scade, ci crește, dar învățarea se distribuie între ora de clasă și conținuturile multimedia accesate online.
  2. Se promovează substanțial egalitatea de șanse. Copiii au performanțe școlare diferite, în primul rând pentru că nu au toți acces la profesori de calitate. Profesorul face diferența. Or, dacă se oferă tuturor elevilor lecțiile multimedia elaborate de cei mai buni profesori, la fiecare disciplină de studiu, se aduce o contribuție majoră la egalizarea șanselor în procesul de educație. Un elev dintr-o școală de periferie sau de la țară nu mai este dependent de prestația didactică, adesea lamentabilă, a profesorului din sala de clasă. El poate accesa, la un click distanță, aceeași lecție, predată de cel mai bun profesor. O poate rula de ori de câte ori dorește, până o înțelege. Poate să pună întrebări pe forum și să primească răspuns. Poate să se verifice singur dacă a înțeles conținutul lecției.
  3. Va crește calitatea prestației didactice. Conținuturile de învățare multimedia prezente pe platformă și în Biblioteca școlară virtuală pot ușor fi folosite ca exemple de bună practică în formarea inițială și continuă a profesorilor. Mai mult, dacă eu am, ca profesor, o prestație didactică slabă, mi-e mai ușor să o corectez, raportându-mă la aceste modele. Oricum, dacă eu nu mă corectez, elevii mei au cu cine mă compara și am de pierdut din această comparație dacă nu îmi ameliorez prestația, deci sunt mult mai motivat să o fac..
  4. O platformă școlară de e-learning și o bibliotecă școlară virtuală pot compensa deficiențele unei programe școlare. Indiferent cum ar fi programa școlară, cât de fluctuantă ar fi ea în funcție de hachițele vreunui ministru, pe platformă se găsesc mereu conținuturile de care am nevoie. Iar dacă manualul școlar e prost întocmit, elevul poate compensa prin accesarea conținuturile online.

 

În implementarea acestei măsuri simple, dar care, după cum am arătat, poate produce efecte majore, ministerul poate proceda gradual. De pildă, poate începe cu disciplinele care fac obiectul examenelor de la Evaluarea Națională sau de la Bacalaureat și va vedea rapid efectele. Dar pentru asta trebuie să se apuce de treabă!

Leave a Reply